Korte geschiedenis van PD Magnetics
Voor liefhebbers van cassettebandjes, met name in Nederland, is PDM of PD Magnetics een bekende naam. Toch is het inmiddels alweer bijna dertig jaar geleden dat het roemruchte Nederlandse bedrijf ten onder ging. Het concern gevestigt in het Brabantse Oosterhout, bood in de gloriedagen werk aan zo’n achthonderd mensen.
Philips Dupont Magnetics was in eerste instantie een joint venture van Philips, de uitvinder van de compact cassette, en het Amerikaanse chemiebedrijf Dupont, de uitvinder van de chroomdioxide-tape.
De geschiedenis van de ‘Magneetband Fabriek Oosterhout’ gaat nog iets verder terug, naar 1947, toen Philips de fabriek liet bouwen. In de jaren ’50 worden er voornamelijk radio’s en tv’s geproduceerd. Door een joint venture in 1968 tussen Philips en EMI wordt uiteindelijk de Magneetfabriek opgericht. In 1971 trekt EMI zich alweer terug uit de joint venture.
Startkapitaal van 36 miljoen dollar
In 1981 begint PDM met een startkapitaal van 36 miljoen dollar (18 miljoen van Philips en 18 miljoen van Dupont). Het bedrijf start meteen met een grote op Europa en de VS gerichte advertentie campagne.
Grote reclame campagne in de Benelux
PDM gooide er flink wat geld tegenaan. Want, zo was de gedachte, video- en cassettebanden waren de toekomst. In de jaren ’80 liggen in iedere winkel bandjes van BASF, TDK en Maxell en PDM wilde zich graag in dat rijtje vestigen. In de Benelux moest PDM dankzij een uitgekiende advertentiecampagne een A-merk voor video- en cassettebandjes worden.
Deze campagne was in handen van Ad Video uit Almere. In 1982 kochten ze 52 tv-commercials in, advertenties in landelijke dagbladen en in consumentenelektronica magazines. De klapper was deze ‘De Nationale Video Kwis’ met Vanessa en Willem Duys.
PDM Wielerploeg
Een ander grote reclamestunt was de PDM wielerploeg. TDK was erg succesvol met het sponsoren van Ajax. PDM zag dat ook wel zitten, maar dan met wielrennen. Oud wielrenner Harrie Jansen en verslaggever bij Langs de Lijn kwam via een technicus van de NOS in contact met toenmalig PDM-distribiteur Ruud Wijnands. Hij wilde een wielerploeg en Jansen kreeg de opdracht deze samen te stellen. De nieuwe ploeg had meer budget dan de twee andere Nederlandse ploegen: Panasonic en Kwantum. Voordat het nieuwe wielerseizoen begon, maakte PDM meteen een klapper door Steven Rooks, Gerrie Kneteman en Pedro Delgado aan te trekken.
“De ploeg presenteerde zichzelf als chique en uitdagend door onder andere de kleurstelling in het shirt en fietsen op elkaar af te stemmen, gitzwarte ploegleiderswagens en door als eerste wielerploeg een speciaal ingerichte, ook weer gitzwarte, bus te introduceren in het peloton. In de bus waren fauteuils, massagetafels, een douche en televisies aanwezig. Ook had de ploeg als een van de eerste ploegen de medische begeleiding in handen gelegd van een aan het team verbonden arts.”
Uit: Meesterknecht: de biografie van Gert Jakobs
Dramatisch einde PDM Ploeg en PDM
Ofschoon het allemaal mooi begon, eindigde de wielerploeg in een drama. De PDM Ploeg bleek in de Tour de France van 1988 grootschalig doping te hebben gebruikt. Andere Tijden maakte daar een mooie documentaire over: de bedorven kip van PDM. In 1992 kwam er een einde aan de roemruchte wielerploeg. Het bleek ook het laatste jaar van het PDM als bedrijf.
Philips zet streep onder activiteiten PDM
In 1986 draaide PDM nog een omzet van 100 miljoen dollar en in 1988 werkten er circa 500 mensen bij PDM in Oosterhout. In datzelfde jaar stapte Dupont uit de joint venture. Het bleek voor PDM al jaren moeilijk winstgevend te worden. Door zeer zware concurrentie op de markt voor lege video- en cassettebandjes, met name vanuit Azië, daalden de prijzen van blanco tapes van 1982 tot 1987 met circa 60%! Aan het begin van de jaren ’90 schreef het bedrijf rode cijfers: in 1991 was het verlies opgelopen naar 61 miljoen gulden (29,5 miljoen euro) en 45 miljoen gulden een jaar later. Begin 1993 zette Philips definitief een streep door PDM: “Philips acht het onder de huidige omstandigheden niet langer verantwoord een structureel verliesgevende activiteit als PD Magnetics voort te zetten” was de conclusie.
De fabriek in Oosterhout bleef nog langer bestaan en ging tot 2011 nog verder onder de naam Recordable Media Group, maar in 2011 werd de stekker uit het bedrijf getrokken en verhuisde het naar Frankrijk.
Grond PDM-terrein ernstig vervuild
Na sluiting en sloop van de fabriek blijkt de grond onder het terrein op sommige plekken ernstig vervuild met chloorkoolwaterstoffen. Dat het PDM-terrein vervuild was, was geen verrassing. Bij het werkproces in de fabriek werd gebruik gemaakt van zware metalen en ontvettingsmiddelen en met het milieu werd geen rekening gehouden. Nadat het terrein was gesaneerd, werd enkele jaren geleden begonnen met de bouw van een nieuwe wijk: Wilhelminahaven.
Levensloop Magneetband Fabriek Oosterhout
- 1947: Philips bouwt fabriek
- 1968: Philips en EMI zetten de ‘Magneetband Fabriek Oosterhout’ op
- 1971: EMI trekt zich terug
- 1980: Joint venture met Dupont, start van PD Magnetics
- 1993: PDM failliet, verder als OPM
- 2004: OPM failliet, verder als RMG
- 2011: pand definitief dicht, verhuizing naar Frankrijk